Op deze discussie fora kun je o.a. informatie en kennis delen over afvallen, gezond leven en sporten.

De nieuwe hype op dieetgebied komt van eigen bodem: Sonja Bakker. Hollandser kan bijna niet. Ze heeft auteur Dan Brown met 'De Delta perceptie' van de eerste plaats in de toptien verdreven met haar boek 'Bereik je ideale gewicht'. Toch is niet iedereen blij met onze nieuwe dieetgoeroe. Het voedingscentrum zet vraagtekens bij het nut van deze afvalmethode op lange termijn. Gezondheidsnet zet pro's en contra's op een rijtje.
Sonja wie?
Sonja Bakker was een echte Bourgondiër en at veel, heel veel. Op haar negentiende woog ze 80 kilo. Alle diëten ten spijt raakte ze niet de nodige kilo's kwijt. Wél ging ze zich steeds meer bezighouden met voeding. Tijdens de opleiding gewichtsconsulente ontwikkelde haar eigen dieetmethode. Het resultaat: een dieet waarbij je van alles mag eten, geen calorieën of punten hoeft te tellen, en toch afvalt. Waar het om draait is variatie en hoeveelheid. Ze viel hier meer dan twintig kilo mee af. Aan de hand van haar eigen methode schreef Sonja Bakker de bestseller: 'Bereik je ideale gewicht' met daarin weekmenu's voor mannen en vrouwen.
Inmiddels heeft haar praktijk 'De gewichtsconsulente' vestigingen in Spierdijk, Berkhout en Purmerend. Ze bracht ook een variant uit op haar eerste boek, speciaal voor kinderen en tieners. Dit boek kreeg negatieve publiciteit vanwege de extreem jonge doelgroep: drie tot achttien jaar. Ondanks de negatieve klanken staat Sonja Bakker er achter. Gewichtsproblemen beginnen al in de jeugd en ze houdt in de menu's rekening met de groeicurves van de kinderen.
Geen dieet maar een patroon
Sonja Bakker ziet haar methode niet als een dieet, maar als een voedingspatroon. Een filosofie waarbij je jezelf een nieuwe levensstijl aanmeet. Je mag van alles eten, alleen wél in bepaalde hoeveelheden. Dit werkt erg motiverend voor de afvallers; de ene dag ontbijt je met crackers met smeerkaas, de volgende dag is het een plakje ontbijtkoek. Ook is er ruimte voor een chocoladetaartje tussendoor.
Bakker geeft de lezer negen weekmenu's, recepten en tips. Het boek bevat ook boodschappenlijstjes. Het dieet sluit aan bij voedingsadviezen uit de Schijf van Vijf (drie hoofdmaaltijden en een beperkt aantal caloriearme tussendoortjes). De menu's bevatten alleen minder brood en soms minder zuivel en fruit dan door het Voedingscentrum wordt aangeraden.
Kritiek op sonjabakkeren
Het zogenaamde 'sonjabakkeren' is niet voor iedereen geschikt. Het Sonja Bakker dieet is moeilijk te volgen als je een onregelmatig leven hebt of veel zakelijke eetafspraken hebt. Ook vindt het Voedingscentrum dat de afvalmethode van Bakker te weinig inzicht biedt op langer termijn. Zij stellen dat het teveel gericht is op kant-en-klare menulijstjes waardoor mensen niet zelfstandig tot een energiebeperkte en volwaardige voedingswijze komen. De aanmerking dat ze te weinig aandacht besteed aan beweging valt te betwisten. Op de website van haar praktijk De Gewichtsconsulente adviseert ze mensen minimaal een half uur per dag beweging.
Cellulitis van witte wijn?
De beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland is het eens met de visie van het Voedingscentrum. Volgens de organisaties zijn een aantal ‘weetjes’ uit haar boeken niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Er is bijvoorbeeld niet bewezen dat je van witte wijn cellulitis krijgt en dat fruit het lichaam reinigt. Daarnaast krijg je door de beperkte hoeveelheden eten, te weinig vitaminen en mineralen binnen.
Te veel dure producten
In de recepten van Sonja Bakker staan veelal dure merkproducten aangegeven. Het trosprogramma Radar heeft berekend dat volgers van het Sonja Bakker-dieet zo’n twintig euro per maand kunnen besparen door goedkopere alternatieven te kopen.
Overzicht goedkopere alternatieven:
Sonja Bakker: Twenty Four halvarine/ Becel light
Alternatief: Eigen merk halvarine of dieet halvarine (light)
SB: Maggi juspakjes
Alternatief: Juspoeder van eigen merk
SB: Yofresh rauwkostdressing
Alternatief: Slasaus met 10-15% olie van eigen merk, sladressing op azijnbasis
SB: Optimel yoghurt
Alternatief: Magere yoghurt, evt. met zoetstof
SB: Optimel kwark
Alternatief: Magere kwark evt. met zoetstof
SB: Optimel drink
Alternatief: Karnemelk met een scheutje limonade siroop zonder suiker of ongezoet vruchtensap (diksap)
SB: Liga evergreen
Alternatief: Rozijnenbiscuit eigen merk
SB: Milner 30+ kaas
Alternatief: Eigen merk 30+ kaas
SB: Betuwe halvajam
Alternatief: Halvajam eigen merk of zelf gemaakte jam
SB: Coolbest jus 'd orange
Alternatief: Eigen merk sinaasappelsap ongezoet, zelf vers geperst sinaasappelsap
SB: Bar le Duc mineraalwater
Alternatief: Eigen merk mineraal water of water uit de kraan
SB: Peijnenburg volkoren ontbijtkoek
Alternatief: Eigen merk volkoren ontbijtkoek
SB: Balance koffiemelk
Alternatief: Gewone magere melk
SB: Nutricia Light chocolademelk
Alternatief: Eigen merk light chocolademelk, of zelf maken van magere melk met cacao
SB: Cornflakes Kellog's K, Quaker
Alternatief: Eigen merk cornflakes, eigen rijst en tarwevlokken of muesli
Zelf positieve of negatieve ervaringen met het sonja bakker dieet? Meldt ze hieronder.
Bron: Gezondheidsnet.nl

Van het voedingscentrum:
Methode Sonja Bakker biedt weinig handvatten voor blijvend gewichtsverlies
4 mei 2006
Het boek ‘Bereik je ideale gewicht!’ door gewichtsconsulent Sonja Bakker staat in de bestsellerlijsten. Het is het nieuwste in een lange rij vermageringsdiëten waarbij strikte menuvoorschriften gelden. Door deze te volgen, zal men afvallen. Het Voedingscentrum betwijfelt echter of het ook effectief zal zijn om op gewicht te blijven. Hiervoor zijn handvatten nodig om een gezond eetpatroon voor de lange termijn te ontwikkelen. Die biedt het boek te weinig.
De methode Sonja Bakker is opgebouwd uit 9 weekmenu’s, voor vrouwen en mannen. In het boek staat per week nauwkeurig omschreven wat er gegeten en gedronken moet worden. Daarnaast biedt het boek recepten en een aantal praktische tips. Als de menuvoorschriften worden opgevolgd, zal men afvallen, net als bij veel andere diëten. Een goed vermageringsdieet is volgens het Voedingscentrum een energiebeperkt dieet waarbij gegeten wordt volgens de Schijf van Vijf. Dit lukt niet helemaal met de Methode Sonja Bakker. Zo bevatten de menuvoorschriften bijvoorbeeld te weinig brood en zijn er dagen met minder zuivel of fruit dan in de Schijf van Vijf worden aangeraden.
Onnodig duur
Het Voedingscentrum plaatst kanttekeningen bij een aantal adviezen en weetjes uit het boek. Zo raadt Sonja Bakker aan om, ongeacht wat men verder drinkt, elke dag 2 liter water te drinken. Dit is absoluut niet noodzakelijk. Een volwassene heeft per dag 1,5 liter drinken nodig. Dit kan water zijn, maar ook thee, vruchtensap of elke andere drank. Ook worden bepaalde (vaak dure) merkartikelen expliciet aangeraden die ook vervangen kunnen worden door een goedkoper alternatief. Zo is alle magere zuivel geschikt voor een dieet, niet alleen speciale zuivelproducten van dure merken. Ten slotte staan er verspreid door het boek een aantal voedingskundige weetjes die niet stroken met wetenschappelijk onderzoek, zoals ‘van witte wijn krijg je cellulitis’, ‘fruit reinigt je lichaam’ en ‘koffie onttrekt vocht aan het lichaam’.
Gewichtsverlies op termijn
Het boek biedt een aantal nuttige adviezen om een gezond eetpatroon te ontwikkelen voor de lange termijn, zoals eet gevarieerd, neem 3 hoofdmaaltijden en beweeg voldoende. Het is echter zeer de vraag of deze summiere informatie genoeg inzicht geeft om het eetpatroon structureel aan te passen en zo het risico op terugval te verkleinen. Er wordt te weinig aandacht besteed aan wat veel en weinig energie levert.

Tros radar over Sonja Bakker:
Mediaplayer

Sonja Bakker werkt echt wel.
Belangrijkste is echter gewoon om het aantal eetmomenten per dag terug te brengen en dus minder te snoepen. Het aantal Kcal dat je per dag binnen krijgt is soms wel te weinig als je ook nog gewoon wilt sporten. Ik heb dus wel een nacht in bed liggen trillen dat ik het niet warm kon krijgen. Moest gewoon iets eten en drinken.
Maar ben dus wel in vier weken 9 kg kwijt. Van 108 naar 99 en dat bij een lengte van 2.02.

Sonja Bakker, Nederlands bekende dieetgoeroe, heeft heel wat euro's binnen gehaald met haar dieet. Bakker stelt dat haar dieet mensen aanspoort 'gewoon, gezond te eten', maar dat blijkt onzin te zijn, sterker nog: deze manier van dieeten kan de stofwisseling verpesten.
Dat komt doordat het een zogenoemd crashdieet is, dat blijvende problemen met het metabolisme en het eetgedrag kan veroorzaken. Dat stelt de Nijmeegse psychologe Tatjana van Strien. Van Strien ontwikkelde de internationaal gebruikte Vragenlijst voor Eetgedrag.
Bron: nieuwnieuws.nl

Ik ben aangesloten bij de Beroepsvereniging voor Gewichtsconsulenten en heb een boek geschreven over voeding, beweging en afvallen.
Kern van het verhaal waarin ik mij onderscheid van de meeste andere boeken is dat afvallen geleidelijk aan dient te gaan omdat lijners na crashdiëten veelal zwaarder worden dan het moment waarop ze met het dieet begonnen.
Ik heb me bij het schrijven van het boek laten inspireren door de inzichten en adviezen van zowel de Beroepsvereninging van Gewichtsconsulenten als het Voedingscentrum.
Mijn methode werkt in de praktijk en ik heb zelfs succes bij een zeer moeilijke doelgroep (aan wie ik gratis advies geef) namelijk psychiatrische patiënten met overgewicht.
Mijn cliënten verliezen op basis van mijn methode geleidelijk aan gewicht zonder het beruchte jojo-effect, dat bij vrijwel alle diëten uiteindelijk voorkomt. Daarnaast geef ik advies aan 'gewone' (geestelijk gezonde) mensen.
Ik geef in mijn boek, onder andere, een overzicht van vele populaire afvalmethodes (waaronder Sonja Bakker) die ik zeer kritisch analyseer.
Daarnaast geef ik meer dan 40 verantwoorde (voeding)tips en leg ik de nadruk op beweging. Verder besteed ik aandacht aan verantwoorde voeding bij kinderen, pubers en zwangere vrouwen.
Daarnaast heb ik ook vele menu's in mijn boek opgenomen etcetera.
Ik heb het boek in eigen beheer uitgegeven.
Meer informatie over mijn boek vindt u op:
www.eenvoudigslank.come2me.nl
Ik wil u er nog even op wijzen dat mijn boek al door enkele (lokale boekhandels) in consignatie wordt verkocht en dat in januari aandacht aan mijn boek besteed zal worden door enkele kranten waaronder de Telegraaf.
Ik zou zeggen kijk eens op mijn site als u graag blijvend, zonder schommelingen, wilt afvallen.
Follow your dreams!!