Op deze discussie fora kun je o.a. informatie en kennis delen over afvallen, gezond leven en sporten.

Veel mensen hebben moeite om te beginnen met sporten, maar vaak nog meer om het sporten vervolgens vol te houden. Misschien ken je jezelf terug in bovengenoemde situatie maar heb jij de oplossing gevonden waardoor jij het sporten wel volhoudt en/of leuk bent gaan vinden.
Noem ze hieronder en help de medemens 
Deze discussie hoort bij het artikel over sporten, bewegen en afvallen

Ik heb een home trainer en zit hier elke dag een half uur op tijdens GTST. Op deze manier merk ik amper dat ik aan het sporten ben en kom ik dus vrij gemakkelijk aan een half uur sporten per dag. In het weekend pak ik gewoon wat vaker de fiets bij alle dagelijkse klusjes die er zijn.

Meer lezen over welke sporten geschikt zijn om af te vallen? Zie onze sport pagina

Sportivatie:
http://www.youtube.com/watch?v=0CMyU9j4EzU&eurl=
Samen sporten maakt sporten zoiezo leuker. Begin ook met iets wat niet direct zwaar en moeilijk is, dat demotiveert alleen maar.

Sinds een jaar doe ik aan computerdansen en dat bevalt me geweldig.
Heerlijk thuis achter de PC bewegen op muziek. Het is dansen op een dansmat die je aansluit op de PC. Het is niet moeilijk, je hoeft zelfs niet te kunnen dansen.
Je kunt je eigen niveau bepalen en verhogen en je bouwt er ontzettend veel conditie mee op. Het is intensieve beweging en heel verslavend. Zelfs op lager niveau krijg je het binnen 10 minuten al lekker warm.
Ik ben ontzettend blij dat ik dit ontdenkt heb!!!!
Als je er ook meer over wilt weten kun je kijken op: www.everyoneweb.com/marjamax
May

samen trainen idd en wat ook helpt is jezelf doelen stellen. Het geeft namelijk een soort kick als je het dan haalt!
trainingsadviezen

Haay,
Ik ben Annemiek, kwam na wat zoeken op internet op VirtuaGym en gebruik dit ook al een tijdje.
Die site motiveert mij om te sporten ( ik zwem voornamelijk, gewoon rustig wat baantjes)
Ik sport om af te vallen en ben er achter gekomen dat het kunnen bekijken van je voortgang motiverend werkt.
Ook het stellen van doelen helpt erbij. Dat doe ik op VirtuaGym.
Afvallen gaat niet mega snel ofzo, maar ik zie tenminste goed waar ik mee bezig bent.
Je zal toch uiteindelijk zelf moeten werken om je doel te bereiken 
Ik denk dat meerdere mensen, zeker als je een doel hebt met sport, er wat aan zullen hebben.
Ben ook benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie er wat aan hebben.
Zoek me anders is op, op die site... of laat hier een bericht achter!
Ik ben benieuwd!
Groetjes,
Annemiek

Ik vind sporten leuk dus het is sowieso geen probleem voor mij.
Enkele tips die ik ken:
-Het verschil kennen tussen een goede reden om te stoppen en een slechte reden.
Je moet weten wanneer je echt pijn hebt en moet stoppen, en wanneer je dat jezelf aanpraat. Weet je het niet zeker? Dan is het vast niet echt.
-Sporten geeft een nuttig gevoel. Als je eraan denkt om te stoppen, denk dan aan hoe je je over een maand voelt. Zal deze maand dan goed aanvoelen? Of meer als een mislukking?
-Als je nu opgeeft is alles wat je voorheen deed voor niets geweest. Als je een doel stelt moet je hem ook halen, anders is al je streven tevergeefs. Denk wat je tot nu toe allemaal hebt doorstaan om dichter bij je doel te komen. Wil je dat dat allemaal tevergeefs is?
-Vergelijk jezelf nooit met anderen als het gaat om sport. iedereen is anders, en jezelf met iemand anders vergelijken maakt het alleen maar minder leuk. Wil je jezelf met iemand vergelijken? Vergelijk je met jezelf van eerder. De vooruitgang werkt juist wél goed als motivatie.
Die tips gingen over volhouden. De volgende gaan over het leuk maken van sporten:
-Touwtje springen. Touwtje springen ja. Vergeleken met hardlopen is touwtje springen:
-3 keer zo snel (tijdbesparend, 30 min hardlopen is 10 min touwtje springen);
-Veel leuker
;
- Neemt geen ruimte in. Of je voor hardlopen nou de halve stad doorloopt of op zo'n groot apparaat loopt. Een touw kan je overal laten, desnoods bind je hem om je middel.
-Zorg dat je muziek luistert tijdens het sporten, dit werkt erg motiverend.
Ik moet nu weg, later kan ik er vast wel meer bedenken 

Goede aanvullingen, bedankt!

Na jaren van overgewicht was ik het zat en heb ik aan mij aangemeld bij de BizzyFit Club in Sportstad Heerenveen. Zij bieden je de mogelijkheid om te sporten met een personal trainer. Je krijgt voordat je begint aan het programma een uitgebreide test, dit doen ze om een trainingsprogramma voor je samen te stellen wat het beste bij jou past. Elke 3 maanden heb je zo’n test. Ik heb ook vaak bij een sportschool een poging gedaan om te sporten en af te vallen, maar dat is zo’n massa daar heb je geen begeleiding en ja dan kom ik al snel niet meer door gebrek aan motivatie. Bij de BizzyFit Club is het allemaal heel persoonlijk en heb je veel begeleiding, dus je boekt veel resultaat. Ze stellen een trainingsprogramma samen afgestemd op jou! Zo ben ik een jaar 20 kilo afgevallen zonder een dieet! Dit is echt een aanrader voor mensen die willen afvallen!

Veel mensen hebben moeite om te beginnen met sporten, maar vaak nog meer om het sporten vervolgens vol te houden. Misschien ken je jezelf terug in bovengenoemde situatie maar heb jij de oplossing gevonden waardoor jij het sporten wel volhoudt en/of leuk bent gaan vinden.
Ik denk dat er voor het volhouden van sporten 3 factoren een hoofdrol spelen:
1) Doelstelling
2) Betekenis/motivatie
3) Loggen
Doelstelling
Kies een gigantisch groot, mooi "onrealistisch" doel. Weet precies waarom dat doel zo belangrijk voor je is. Breek dat doel vervolgens op in kleine haalbare doelen.
Als je alleen een klein, realistisch doel hebt, en je krijgt een tegenslag, dan is de kans groot dat je afhaakt. Het doel waarvoor je bezig was is immers al niet zo aantrekkelijk, en dan zorgt een tegenslag voor snelle opgave.
Heb je echter een fantastisch groot en "onrealistisch" doel, waarbij alleen de gedachte aan het feit dat je dat doel hebt bereikt je al helemaal blij maakt, dan zal diezelfde tegenslag nauwelijks impact op je hebben. Het zal extra motivatie zijn, je wordt naar dat doel toegetrokken, ipv je van iets negatiefs wegvecht.
En dan het belangrijkste mbt doelstelling: ik heb het hier niet over kilo's.
Ik heb het over zaken als: kunnen stoeien met je kinderen, die verliefde blik van je partner als je de kamer binnenloopt, het besef dat je je geen zorgen hoeft te maken om je gezondheid, en je je dus volledig kunt concentreren op je echte passie's...
Wat is jouw echt ultieme doel? En hoe kan je dat doel vervolgens opbreken in kleine haalbare doelen?
Betekenis
Geef sporten een positieve betekenis. Het is niet iets wat je moet, het is iets wat je mag.
Als jij voor jezelf hebt besloten dat sporten een vervelende verplichting is, dan is de kans klein dat je het structureel vol zult houden.
Geef voor jezelf sporten een nieuwe, positieve betekenis. Het is iets wat mag, waarvan je geniet. Tijdens het sporten voel je dat je goed bezig bent, je merkt dat je beter wordt en je lichaam zich ontwikkelt. Na het sporten voel je je trots en voldaan, en je weet dat je weer een flinke stap dichterbij je supergrote doel bent.
Wat voor betekenis geef je nu aan sporten, en hoe zou je die betekenis kunnen omdraaien naar een meer positieve?
Loggen
Zo simpel en ook wetenschappelijk bewezen: zodra wij dingen gaan bijhouden, schieten we vooruit richting ons doel.
Mensen die precies opschrijven waar ze hun geld aan uitgeven, houden opeens elke maand geld over. Een lijstje maken met taken die uitgevoerd moeten worden, is garantie voor een veel grotere produktiviteit.
Precies zo werkt het met sporten. Maak een planning voor wanneer je gaat sporten. Vink vervolgens elke keer af als je gesport hebt. Schrijf eventueel je tijden en oefeningen op, zodat je deze later kan verbeteren. Maak je lijstje netjes en mooi, en beloon jezelf als je je voor 80% aan je lijstje hebt gehouden met iets kopen voor jezelf, een professionele massage, etc.
Ik zie dat het een behoorlijk stuk tekst is geworden, ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Gr.
Tibor
Laatst bewerkt door user (29-12-2010 13:47:09)

Goede informatie, bedankt!

Sporten onder begeleiding van een fysiotherapeut!
Goed programma, geen gespierde kleerkasten om je heen of van die slanke dennen, en daarnaast de verzekering betaald ook nog eens het eerste half jaar!
Ik ben zelf verslaafd aan fitness en kijk altijd uit naar de volgende training. Maar ik heb ook wel eens geen zin. Ik denk dan terug aan het verloop van andere avonden waarop ik 'gesmokkeld' had: ik twijfelde over hoe ik de tijd die ik nu over had in zou vullen. Lag uiteindelijk vroeg op de bank, te zappen tussen van alles en nog wat. Aan het eind van de avond had ik nog geen programma naar mijn zin gevonden, had een zak chips op en ging duf naar bed. Het ergste nog: ik had een schuldgevoel omdat ik niet was gaan trainen. Met dit beeld voor ogen weet ik me dan toch naar de sportschool 'te slepen' en na 5 minuten trainen barst ik van de motivatie!!
Maargoed, hier wat tips die wellicht helpen om sporten vol te houden:
- het állerbelangrijkste : vind een sport die je écht leuk vindt. Misschien verbrandt je met 'jouw' sport wat minder dan met bijvoorbeeld hardlopen. Als het geen opgave voor je is om deze sport te doen zal je het langer volhouden. Op termijn verbrandt je toch meer calorien, dan wanneer je bijvoorbeeld 3 weken trimt. en het vervolgens opgeeft.
- begin je aan een sport, loop dan niet te hard van stapel. Ga niet gelijk 4x per week, maar bouw het op. Je moet uitkijken naar de volgende keer dat je weer mag!
- probeer een log bij te houden van je prestaties. Dit kan je helpen om jezelf te motiveren telkens beter te presteren. Echter je kunt niet beter blijven worden. Dus wanneer je merkt dat je steeds meer moeite krijgt om jezelf te verbeteren gooi dan je manier van sporten om. Lukt het je niet om die afstand sneller te lopen, probeer dan eens een grotere afstand te lopen. Lukt het je niet om met je huidige sportmaat vooruit te komen, probeer dan eens een paar keer alleen te trainen of met een andere maat.

fijne adviezen allemaal!
ik vind het zelf fijn om met behulp van youtube filmpjes een kwartiertje per dag te bewegen. Ik heb nu net deze video's ontdekt en hoop dat ze ook andere mensen zullen helpen.
http://www.youtube.com/onlinesportschool

sporten is voor mij de leukste manier van afvallen. om eigen doelstellingen te stellen om steeds beter te worden was goed voor mij. wat ook geholpen heeft is om met andere mensen te sporten die net iets sportiever zijn. het verschil moet niet te groot zijn maar hierdoor wilde ik graag niet opgeven en bij te blijven.
Laatst bewerkt door koen (20-07-2011 11:05:11)

Iemand misschien tips tegen de verveling op de loopband ? 

Verveling op de loopband?
Tv/film/serie kijken terwijl je loopt (in sommige sportscholen, en thuis kan je dat zelf regelen).
Muziek/radio luisteren.

Goedemiddag,
Ik ben al geruime tijd bezig met de kettlebel workout... Het is een intensieve workout om af te vallen en om strakkere buikspieren te creëren.. mij is het gelukt om aanzienlijk mijn vetpercentage te verminderen... Zelf ben ik een man, maar deze workout is voor zowel de man als de vrouw en het vergt maar 30 minuten per keer, a 2 tot 3 keer per weer!