Welkom op de discussie fora van Gezonder-afvallen.nl!

Op deze discussie fora kun je o.a. informatie en kennis delen over afvallen, gezond leven en sporten.

New reply

#1 03-09-2011 10:48:06

Eefje
Lid
Ranking

Afvallen! deze keer echt begonnen!

Hallo allemaal,
ik ben Eefje, en ben nieuw hier.

(Scroll maar naar beneden tot het groene)

(Ik ben een persoon die nooit echt heel dik is geweest,
maar ook nooit echt dun. Laten we zeggen dat ik altijd wel wat mollig was.
Maar, nu dat ik niet zo veel meer groei, begin ik toch snel aan te komen.
De dokter heeft gezegd dat ik nog niet echt een probleem heb,
maar toch moet beginnen oppassen.

Ik weet zelf heel erg goed dat ik het qua gezondheid nooit echt goed heb gedaan.
Dit kwam voornamelijk omdat m'n moeder me heel slechte leefgewoontes heeft meegegeven (denk aan elke week pannenkoeken en dame blanches eten. Nooit fruit/groente eten, veel frisdrank...Bovendien werd ik nooit echt verplicht om buiten te gaan. Ik zat dus eigenlijk voortdurend met koeken en frisdrank voor de pc/tv...

Toen ik wat ouder werd, besefte ik natuurlijk dat dit niet zo verder kon. Ik wilde gewoon snel wat afvallen, en dan weer in m'n oude eetgewoontes hervallen..Wat dacht ik daar toen toch zo dom over...Nu ja, na een paar dagen gaf ik het al op en hupla, ik was weer hervallen. Zo ging het nog wel even op en neer. Toen probeerde ik nog een paar keer opnieuw, maar dit ging niet zo goed vanwege een soort van kleine depressie. Ik at toen al m'n verdriet weg, zonder dat m'n vader het wist...

Achja, nu, weer een tijdje later, ging ik gewoon eens op de weegschaal staan. Ik zag dat ik iets meer als 73kg woog en ging direct op sites (zoals deze) info zoeken over een gezond leven. Geen dieet maar gewoon een gezonde levensstijl. Nu kan het me zelfs niet zo veel meer schelen als ik maar een paar kg afval. Mijn hoofddoel is gewoon dat ik me beter in m'n vel voel, en sinds ik mijn nieuwe fiets heb (na 3 jaar), is dat al aardig gelukt.

Oei, ik zit weer veel te veel te typen, typisch haha smiley-smile)

Maar goed, even wat info:

- Leeftijd: 15
- Gewicht: vanochtend gewogen in pyjama (ook eerst naar toilet geweest): 72 kg!
- Lengte: 167.5 cm
- Doel: 1) Beter in me vel voelen
           2) Sowieso naar +- 65kg proberen te gaan. Als minder ook gaat, dan wil ik
               het liefst iets van tussen de 50- 60 kg

Zo, ik hoop dat ik hier ook mag neerzetten wat ik eet. Dat helpt me op vele manieren. Ik ben eigenlijk al een tijdje bezig met afvallen sinds 2- 3 weken maar was de laatste week wat hervallen. Toch was ik 1kg afgevallen! Goed, we beginnen met vandaag:

-------------------------------------------------------------------------------------------------
3/09/11

OCHTEND:

- een gewone kom muesli (met stukjes gedroogd fruit) met halfvolle melk.
- Tot nu toe alleen nog maar spuitwater gedronken (dat water drinken lukt trouwens erg goed smiley-laugh)
- Tussendoortje om 11u: banaan.
- Beweging: nog niets.

MIDDAG:

- één portie lasagne. 2 sneetjes grijs granenbrood erbij.
- Gedronken: spuitwater
- Beweging: strax eens goed gaan wandelen. Ik reken toch op een wandeling van minstens 30 min.
- Chocolade milkshake (ik ga elke week 1x eens zondigen. Natuurlijk zal dit niet altijd milkshake of een ijsje zijn, meestal gewoon een kommetje chips ofzo.
- Gedronken: Nog steeds spuitwater

AVOND:

- enkele sneetjes granen- en donkerbruin brood.
- Magere yoghurt (met suiker)
- Beweging: als m'n eten wat gezakt is, ga ik nog een flinke avondwandeling doen! (30 min actief gewandeld)

Ben best wel tevreden over de dag, behalve dan van de milkshake. Maar ach, het was super lekker en dat is niet iets dat ik elke week drink hoor! smiley-tongue

4/09/11

OCHTEND:

- Een gewone kom muesli (met stukjes gedroogd fruit) met magere yoghurt (met suiker)
- Beweging: Zwemmen heeft echt deugd gedaan. Wel jammer dat er zo veel volk was, anders was ik zeker nog een uur langer gebleven smiley-boredlook

MIDDAG:

- aardappelen, vleesvervanger en broccoli.
- Tussendoortje: 2 kleine speculaasjes
- Beweging: totaal over de dag toch wel wat gewandeld naar enkele plaatsen.

AVOND:

- 1 pistolet, 2 sandwichen.
- kleine kop melk
- Grannykoek met fruit
- Water gedronken

5/09/11

Zo, ben  terug van school en terwijl ook net terug van de winkel. Heb enkele tomaatjes gekocht voor bij de vis en aardappeltjes vanavond en ook een hele berg fruit gekocht (kiwi's, bananen, appels en een nectarine) want ik zat al enkele dagen zonder. Terwijl ook nieuwe muesli gekocht want de andere was op. Heb deze keer geen cruncy gekocht. En heb ook kwark gekocht, want de yoghurtjes zyn ook bijna op. Heb magere kwark gekocht. Er zit wel een heel klein beetje suiker in, kon helaas geen kwark vinden die per portje verpakt was zonder suiker. Ben dus alweer een stapje dichter gekomen naar goede leefgewoontes smiley-first

Maar nu, wat heb ik al allemaal gegeten?

OCHTEND:

- De rest van de muesli met melk opgegeten. Dan nog 2 grijze boterhammen.
- Er was iemand jarig vandaag dus kregen we een stukje cake + heb zelf ook nog een grannykoek gegeten (zat helaas al enkele dagen zonder fruit..).
- Gedronken: water
- Beweging: naar school gefietst (+- 10min)

MIDDAG:

- 4 kleine sneetjes donkerbruin brood.
- Thuisgekomen: een potje kwark met een heeeel klein beetje suiker (om de kwark te proeven).
- Beweging: naar huis gefietst en ga nu nog even te voet naar een winkel.

AVOND:

- Magere vis, aardappelen en rauwe tomaten.
- Water gedronken
- Na het eten: banaan gegeten.
- Magere yoghurt.

13/09/11

Kon even niet op de pc dus kon  niet vertellen hoe het nu gaat...Op dit moment gaat het best goed. We moeten nu ook joggen in school dus verder oefen ik ook enkele keren per week thuis. Heb wel af en toe eetbuien maar heb daar iets voor gevonden; (suikervrije) kauwgom. Dit eet ik ook niet te vaak, alleen als ik denk dat ik een eetbui ga hebben, werkt echt goed! smiley-laugh Nu, wat heb ik vandaag gegeten?

OCHTEND:

- een kom (50g) gezonde muesli met (100g) magere kwark.
- Daarna een kiwi.
- Tijdens pauze op school: appel

MIDDAG:

- 4 donkere boterhammen (Kempisch brood).
- Thuisgekomen: banaan met potje kwark (100g)
- 2 stukjes kauwgom

AVOND:

- noedels, spinazie en vegetarische burger
- 2 stukjes kauwgom
- grannykoek
- eetbui :'( :'( (nooit meer beginnen eten bij de tv dus)

ALGEMENE BEWEGING: iets meer als 30min (wandelen en fietsen). Had de dag ervoor al gejogd, dus niet veel anders gedaan

TEVREDENHEID: Tevreden, zonder de eetbui was het echt een gewone, goede dag geweest smiley-sad.

14/09/11

OCHTEND:

- Kom muesli met kwark en kiwi
- Tussendoortje: banaan
- Water

MIDDAG:

- helft van een stokbrood met: light kaas, rauwe tomaat, wortelen en sla.
- Andere helft met: kalkoenfilet en zelfde groente
- Resterende platte kaas met beetje suiker
- 2 stukjes kauwgom
- Water

AVOND:

- balletjes in tomatensaus, aardappelen, rauwe wortelen en salade.
- Granny koek
- Water

ALGEMENE BEWEGING: Heen en terug gefietst naar school. Ook nog gaan zwemmen
TEVREDENHEID: Best wel tevreden over de dag. Toch blijven de koeken en het soms te veel eten tijdens een warme maaltijd (omdat het te lekker is), werkpunten. Maaaaar...de aanhouder wint! smiley-laugh

15/09/11

OCHTEND:

- Kom muesli met kwark en kiwi
- Tussendoortje: banaan
- Water

Beweging: 25 min gejogd met school

MIDDAG:

- Helft van stokbrood met light kaas en rauwe groenten
- Andere helft met kipppenfilet
- Water
- Thuisgekomen: rest van komkommer + grannykoek

AVOND:

- aardappelpuree (zonder boter), stoofvlees en rauwe groenten
- Water
ALGEMENE BEWEGING: Naar school en terug gefietst
-------------------------------------------------------------------------------------------------

De rest komt later, bedankt voor het lezen! smiley-smile

Laatst bewerkt door Eefje (15-09-2011 19:10:34)

03-09-2011 10:48:06

Advertorial

#2 03-09-2011 14:56:39

Gezonder-afvallen.nl
Administrator
RankingRankingRankingRanking

Re: Afvallen! deze keer echt begonnen!

Hoi Eefje,

Goed dat je voor jezelf besloten hebt dingen anders aan te gaan pakken en voor een gezonde levensstijl te kiezen!

Paar kleine tips aan de hand van wat je geschreven hebt:

- Pas op met krokante muesli, dit bevalt veel suiker en vet; niet-krokante muesli is wél erg goed als ontbijt. Als je kwark lust, dan zou dit een goede vervanging voor de melk kunnen zijn in je ontbijt. Kwark geeft een gevuld gevoel waardoor je waarschijnlijk minder snel weer trek krijgt na het ontbijt!

- Je hebt goede doelen opgesteld! Waarschijnlijk zal het even duren voordat je je doelen bereikt hebt, laat je hier niet door ontmoedigen. Uiteindelijk is geleidelijk afvallen de beste weg voor wie blijvend kilo's kwijt wil.

Succes!

#3 03-09-2011 17:42:11

Eefje
Lid
Ranking

Bedankt voor je antwoord smiley-smile

Wat bedoel je precies met 'krokante muesli'? Ik heb muesli met redelijk grote 'brokken' graan en gedroogd fruit. En jaah, normaal eet ik de muesli met magere yoghurt zonder suiker, maar die is even op.

Bedankt voor de steun ^^

Edit: heb net even op wikipedia opgezocht wat kwark is. Blijkbaar is 't een synoniem voor platte kaas en daar ben ik echt verzot op! smiley-laugh Is kwark het beste om te eten bij muesli? Dus zo:

Kwark > (Magere) yoghurt > (halfvolle) melk
?

Laatst bewerkt door Eefje (03-09-2011 21:05:45)

#4 04-09-2011 08:29:03

Eefje
Lid
Ranking

Oh verdorie, je hebt gelijk. Ik heb krokante muesli...er staat 'crunchy' op dusjah...ik vond het al vreemd dat er zo veel vet en suiker in zat smiley-eek

#5 04-09-2011 15:13:08

Gezonder-afvallen.nl
Administrator

Wat het beste is, is moeilijk te zeggen. Veel dieet experts zijn het er over eens dat een ontbijt met veel eiwit goed is om het hongergevoel te onderdrukken. Als je kijkt naar de hoeveelheid eiwitten die in de producten zitten dan is het rijtje van hoog naar laag zoals jij aangeeft; kwark (platte kaas) > (Magere) yoghurt > (halfvolle) melk.

#6 04-09-2011 16:38:14

Eefje
Lid
Ranking

Of afwisselen kan ik ook doen tussen kwark en yoghurt. Gewoon zien wat er op dat moment in huis is. En moest er echt niets meer zyn, kan de melk nog altijd bijspringen smiley-smile

#7 05-09-2011 19:00:28

Eefje
Lid
Ranking

Is het trouwens erg om elke dag hetzelfde ontbijt te nemen (indien het een gezond ontbijt is natuurlijk, dus in mijn geval de muesli met kwark/yoghurt)?

#8 06-09-2011 11:06:23

Gezonder-afvallen.nl
Administrator

Zo lang je met je andere maaltijden genoeg varieert, zou dat geen probleem moeten zijn. Je kan bijvoorbeeld ook elke dag een ander stuk fruit bij het ontbijt nemen om zo een beetje variatie aan te brengen.

#9 06-09-2011 16:11:02

Eefje
Lid
Ranking

Ja, ik eet elke dag wel meestal ander fruit dan de dag ervoor. Vaak de eerste dag bv. appel en banaan en dan bv. de volgende dag appel en kiwi en dan weer de dag erna kiwi en druiven etc...

#10 04-10-2011 23:16:20

Hee! wat leuk dat je zo goed bezig bent, het is altijd leuk om te zien als mensen hun best doen;) Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met afvallen.

Veel succes nog!

Zie ook de pagina's van gezonder-afvallen.nl voor meer informatie over afvallen zonder dieet, gezond leven, voeding en sporten.
Actions